Επιλογή Σελίδας

Πριν χρόνια έλεγα μία εμπειρία από ένα μουσείο και πετάγεται ένας φίλος: “α, είσαι απ’ αυτούς που πάνε σε μουσεία”.
Άραγε οι άνθρωποι χωρίζονται σε αυτούς που πάνε στα μουσεία και αυτούς που δεν πάνε;

Το θέμα της επισκεψιμότητας στα μουσεία είναι ένα ζήτημα που απασχολεί πρώτα απ’ όλα τους ίδιους τους ανθρώπους τους. Μουσειολόγους, μουσειοπαιδαγωγούς, ιστορικούς Τέχνης, γραμματείς, διευθυντές και κυρίως τους διοικητικούς στο λογιστήριο που παλεύουν με τη βιωσιμότητα του φορέα. Μια πολύτιμη πρακτική που εφαρμόζουν κάποια cultural brands για να αντιστρέψουν την κατάσταση είναι το λεγόμενο community engagement. Όταν καλούν δηλαδή άτομα από την κοινότητα (είτε local, είτε online, είτε creators) να συμμετέχουν στο μουσειακό τους έργο. Και όταν συμβαίνει κάτι τέτοιο, μόνο μαγικά πραγματάκια μπορείς να δεις.

Το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο λοιπόν είχε μια ιδέα και μια ολόκληρη ομάδα την αγκάλιασε. Αποφάσισαν να δημιουργήσουν την ελληνική επανάσταση του 1821 σε playmobil και να την ονομάσουν “Το ’21 αλλιώς”. Αν είχα ένα σεντούκι με λίρες, θα έδινα τις μισές να βρίσκομαι μπροστά την ώρα που έπεσε η ιδέα στο τραπέζι. Να δω τη σπίθα της στιγμής.
Γιατί τούτο το “αλλιώς” συνοψίζει τις αλλαγές που χρειάζεται ο κόσμος μας.

5 δημιουργοί κλήθηκαν να χρησιμοποιήσουν πάνω από 1.300 φιγούρες playmobil για να αφηγηθούν την ιστορία της ελληνικής επανάστασης με καθοδήγηση από τις τρεις επιμελήτριες του μουσείου. Από συνθέσεις με εκφάνσεις του λαϊκού βίου μέχρι μεμονωμένες σκηνές όπως τον όρκο των Φιλικών, το φίλημα του Ιμπραήμ Πασά στον Παπαφλέσσα ή τη δολοφονία του Καποδίστρια. Πληροφορίες δομημένες και εύληπτες, είτε αφορούσαν τις δυνάμεις του έθνους είτε το αιώνιο δίπολο “Εμείς και οι άλλοι” με παράλληλη κατανόηση της Ιστορίας όπως όταν “Ένα κράτος γεννιέται”. Παιγνιώδης αλληλεπίδραση για τους μικρούς επισκέπτες, που κακά τα ψέματα, γέμισαν τον χώρο και δεν πρόλαβα ρε παιδιά, να “γίνω κι εγώ μπουρλοτιέρης” οδηγώντας τη βάρκα στο αντίπαλο πλοίο. Πολλά θα ήθελα να πω και για τα βαθύτερα μηνύματα που περνάει μια μουσειακή έκθεση, αλλά θα σταθώ να πω για όλα ένα μπράβο στο μουσείο.

Το σημαντικό βέβαια είναι τέτοιες ιδέες που γεννιούνται στην πρωτεύουσα, να ταξιδεύουν στην περιφέρεια.
Έτσι, η έκθεση 
#το21αλλιώς θα ταξιδέψει το 2021 σε κάποια μέρη της Ελλάδας. Να την επισκεφθείτε όχι μόνο γιατί αξίζει, αλλά γιατί εμπνέει ως καλή πρακτική όσους ασχολούμαστε με το cultural branding.

Μοιράζομαι εδώ μόνο μια μικρή λεπτομέρεια που ίσως πέρασε απαρατήρητη στους επισκέπτες.
Ένα κορίτσι με λουλούδι στο αυτί να παίζει μουσική στο πλάι ενός επαναστάτη.

Ε ταυτίστηκα.